ضرورت حکومت در عصر غیبت با رهبری ولايت فقيه
                                                
 
چه دلايلي وجود دارد كه بايستي تا ظهور امام زمان (عج) حكومت در رأسش « ولي فقيه » باشد و برحق هم هست ؟

برا ي روشن شدن جواب ابتدا مقدمه اي را حضورشما تقديم مي داريم تا زواياي بحث روشن شود . از آنجايي كه خودتان در سؤالتان اشاره فرموديد كه چرا تا ظهور امام( عليه السلام ) بايد در راس حكومت ولي فقيه باشد خود بيانگر اين است كه شما معتقديد كه در راس حكومت اسلامي بايد امام معصوم ( عليه السلام ) باشدتا جامعه را به بهترين صورت آن اداره كند . همانگونه كه مسئله غدير خم يك مسئله سياسي و حكومتي است . از آنجايي كه اسلام دين كاملي است وكامل بودن آن هم به اين معنا است كه در همه زمينهاي زندگي بشر اعم از زندگي شخصي ، اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي، فرهنگي و جنبه الهي زندگي بشري داراي برنامه مي باشد حتي جزئي ترين مسائل روزمره هم از نگاه اسلام دور نمانده است .
لذا حوزه اجرايي و حكومت داري هم كه يكي از جنبه مهم اجتماعي بشري است از اين مسئله استثناء نبوده است و اسلام نسبت به آن غافل نبوده است يعني اينگونه نيست كه دين اسلام يك سري مسايل تئوري را براي مردم بيان كند وهر كس دلش خواست در گوشه خانه به آن عمل كند وهر كس خواست عمل نكند زيرا اين مسئله با مسايلي همچون حكم اجرايي اسلام و حدود وغيره كه اسلام براي مسئولين اجرايي تعريف كرده است در تضاد است .
پس با دلايل فوق ثابت است كه در راس حكومت اسلامي بايد امام معصومي ( عليه السلام ) كه برهمه مباني اسلامي و همه جنبه هاي مادي و معنوي انسان اشراف كامل دارد و از هرگونه خطاء چه عمدي و چه سهوي بدور است قرارداشته باشد .
اما اينكه در زمان غيبت بايد فردي حكومت اسلامي را عهده دار باشد كه از هر جهت شباهت بيشتري را نسبت به امام (عليه السلام ) داشته باشد و از آنجاكه فقيه تسلط بر منابع ديني وگفتار ائمه ( عليهم السلام) در زمينه ها ي مختلف از جنبه هاي سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، حتي شخصي را دارد وعمري را صرف مجاهدت با نفس ودور شدن از گناه ونزديك شدن به خدا نموده است امين ترين فرد براي اداره حكومت واجراء شدن احكام اجرايي اسلا م را دارد و نزديكترين فرد ازجهت علم به دستورات اسلامي و سجاياي اخلاقي به امام معصوم ( عليه السلام) مي باشد و از آنجا كه حكومت حق امام معصوم (عليه السلام ) است بديهي است در زمان غيبت بايد كسي جانشين او باشد كه از همه نظر ( علمي ، ديني، اخلاقي) بيشترين شباهت را به امام ( عليه السلا م) داشته باشد .
اما از نظر شرعي و نقلي : درحديث وارد شده است كه از امام زمان (عليه السلام ) سوال شده است كه در زمان غيبت مردم به چه كسي رجوع كنند آن حضرت ( عليه السلام ) فرمودند :
{واما الحوادث الواقعه فارجعوا الي رواه حديثا فانهم حجتي عليكم وانا حجه الله عليهم} (1)
«واما رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد زيرا آنان حجت من بر شما يند و من حجت خدا بر آنان هستم .»
البته با بيان حديث ديگر چگونگي دلالت حديث بالا بر ولايت فقيه روشن تر مي شود .
امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايند :
هركس از شما كه راوي حديث ما باشد و در حلا ل و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احكام ما را بشناسد او را به عنوان داور بپذيريد همانامن او را حاكم برشما قرار دادم ، پس هر گاه حكمي كرد و از او قبول نكردند حكم خدا را سبك شمرده اند وما را رد كرده اند و آن كس كه ما را ردكند خدا را رد كرده و رد كردن خدا درحد شرك به خداي متعال است(2) .
پس با توجه به مطالب فوق اين مسئله ثابت مي شود كه بايد در راس حكومت اسلامي فقيه باشد بايد فقيه جامع الشرايط كه مسلط بر مسايل فقهي بوده وداراي تدبيروتدبر بوده و از اوضاع زمان خويش اطلاع داشته باشد و ازنظر اخلاقي هم داراي سجاياي اخلاقي بوده واز متابعت هواهاي نفساني و صفات رذيله دور باشد تا بتواند مسايل اسلامي را كه براي تكامل و پيشرفت بشر فرستاده شده را درحد توان به مرحله اجرا در آورد .
منابع :
1- اكمال الدين ،ج 1، ص 483به نقل و نگاهي گذرا به نظريه ولايت فقيه محمد مهدي نادر قمي.
2- اصول كافي ، ج 1 ،ص 67 به نقل ونگاهي گذرا به نظريه ولايت فقيه محمد مهدي نادرقمي .
مطالب فوق برگرفته از كتاب نگاهي گذرا به نظريه ولايت فقيه با دخل و تصرف مي باشد .
براي مطالعه بيشتر به كتاب فوق و كتاب حكميت حكومت فقيه ، حسن ممدوحي مراجعه كنيد .
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي              www.maaref.porsemani.ir



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 1 آبان 1393برچسب:, | 13:45 | نویسنده : حجت دهقاني فيروزآبادي |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.